Jak wprowadzić zdrowe nawyki na wiosnę
Porady

Lekkim krokiem ku zmianom

Wiosna to, zdaniem psychologów, najlepszy czas na zmiany i zyskanie nowej perspektywy. Dlaczego? Coraz dłuższe i słoneczne dni zachęcają do spędzania czasu na zewnątrz. Wprost proporcjonalnie do zwiększonej produkcji witaminy D w ciele rośnie też poziom naszej energii do działania i motywacji. Co warto teraz zrobić, aby życie po długiej zimie stało się lżejsze? Jak wprowadzić trwałe zmiany?

Masz dość codziennej rutyny? Wiosenne słońce z pewnością doda Ci energii do zmian. Może nawet wystartujesz z zapałem i przez jakiś czas będziesz trzymać się nowych zasad, które sobie narzucisz. Po pewnym czasie początkowy zapał może się jednak wyczerpać lub jego pokłady będą zbyt małe, aby pozwolić Ci wytrwać w postanowieniu.

Dlaczego tak się dzieje? Wizja efektu końcowego zazwyczaj napędza do działania. Blokują nas jednak zmagania, które trzeba podjąć, aby dojść do mety. Co konkretnie? Konieczność przełamania utartych już schematów postępowania i wyjścia ze swojej „bańki”. Co roku wiosną zmagasz się z tym problemem? Tym razem spróbuj odmieniać swoje życie krok po kroku zgodnie z zasadami psychologii zmian. Podpowiadamy, jak to zrobić.


Co chcę zmienić i dlaczego?

Podstawową kwestią w procesie zmiany jest określenie jej celu. Gdy to się uda, zadaj sobie kilka pytań pomocniczych, np. po co chcę to zmienić, co przyniesie mi ta zmiana i czy ma szansę powodzenia, jakich problemów mogę spodziewać się po drodze, jakie są koszty tego działania? Zadanie to – wbrew pozorom – nie ma na celu ostudzenie Twojego zapału. Pozwoli Ci jednak realnie spojrzeć na wyzwanie, jakie na Ciebie czeka. Warto też zastanowić się, jakie korzyści stracisz, wprowadzając zmiany. Chcesz poprawić kondycję i wygląd sylwetki, ale obawiasz się, że nie dasz rady zrezygnować ze słodkich przekąsek? Znajdź ich zdrowszy i mniej kaloryczny substytut. Jeśli uda Ci się uzyskać nową korzyść, łatwiej będzie wytrwać w postanowieniu. Wróć też pamięcią do poprzednich prób wprowadzania zmian i wyciągnij z nich naukę. Pomyśl, co wtedy Ci przeszkodziło i zawczasu staraj się temu zaradzić.




Czy zmiana wynika ze mnie?

Zastanów się też, czy zmiana, którą planujesz, rzeczywiście wynika z Twojej wewnętrznej motywacji. Zdecydowanie mniejszą szansę powodzenia ma wprowadzanie zmian będących efektem presji ze strony innych osób. Zwróć uwagę na to, czy Twoje postanowienie o zmianie nie wynika z powtarzanych jak mantra uwag osób z Twojego otoczenia. Podejmujesz wyzwanie odmiany swoich przyzwyczajeń, ponieważ ktoś Ci to zasugerował? Pomyśl, czy Ty rzeczywiście tego chcesz. Pamiętaj, że konkretny i mierzalny cel, do którego mamy motywację, jest łatwiejszy do zrealizowania niż marzenie przychodzące spoza nas.




Ile będzie mnie kosztować zmiana?

Bardzo ważnym etapem wprowadzania zmian jest planowanie. Tak, tak – planowanie to podstawa udanego ich wdrożenia. Dlaczego? Wyobraź sobie, że chcesz zrezygnować z utrwalanego przez lata przyzwyczajenia, np. siedzącego trybu życia. Nie wstaniesz z fotela czy kanapy i nie zaczniesz biegać, spacerować czy pływać, jeśli wcześniej nie przygotujesz odpowiedniego sprzętu, np. butów czy stroju kąpielowego.

Sprawdzenie, gdzie możesz wykonywać konkretną aktywność, dołączenie do grup ludzi, którzy robią to samo czy nawet wybranie się na „zwiad” w miejsca, które będą odpowiednie do uprawiania sportu, zwiększą Twoją motywację zmian. Planując, pamiętaj, że z pewnością w procesie zmian przeszkodzą Ci elementy rozpraszające, np., choroba dziecka, niespodziewany wyjazd czy gorsze samopoczucie. Musisz liczyć się też z chwilowymi porażkami, np. powrotem do zachowań, które chcesz wyeliminować. Gdy się na to przygotujesz, łatwiej będzie wytrwać w postanowieniu.




Jak zmieniać mądrze?

Przyszedł długo planowany moment rozpoczęcia wprowadzania zmian w życie. Nie popełnij błędu na starcie! Zamiast kierować całą energię na jedno pochłaniające Cię całkowicie działanie, rozłóż ją w czasie na mniejsze etapy. Zmiany wprowadzane małymi krokami mają większą szansę powodzenia. Łatwiej też poddać je ocenie i wyciągnąć z nich wnioski niezbędne do realizacji kolejnych zadań. Nagradzaj się i doceniaj za powodzenie poszczególnych kroków.

Sprawdzaj, co konkretnie zyskujesz na danym etapie dzięki wprowadzeniu zmian. Takie namacalne dowody, np. zrzucenie wagi, lepsze samopoczucie, dobre wyniki badań, więcej czasu offline na przyjemności czy nowa umiejętność najlepiej motywują do dalszej pracy, prawda?




Jak przejść od zmiany do nawyku?

Zgodnie z modelem procesu zmian w psychologii określanym jako Transteoretyczny Model Zmiany (TMZ) ostatnim etapem powinno być podtrzymanie, czyli tworzenie się nawyku. Zazwyczaj zajmuje on aż 4 do 6 miesięcy. Wiedząc o tym, łatwiej będzie Ci zrozumieć, że zmiana wymaga czasu i nie jest łatwa. Pozwoli Ci to z większą akceptacją i życzliwością wobec siebie zaakceptować potknięcia, które z pewnością pojawią się po drodze do celu. Zmotywuje Cię też do wytężonej walki, aby tych kryzysowych momentów było jak najmniej.

Poznaj modele okien OKNOPLAST >> lub znajdź najbliższy salon OKNOPLAST >>


Promocja Wakacyjna

Promocja Wakacyjna


Poznaj nasze okna

Lekkim krokiem ku zmianom
Do góry