joga-święta
Porady

Święta w duchu mindfulness

Okres świąt Bożego Narodzenia jest pełen sprzeczności. Z jednej strony – ma być czasem zadumy, zwolnienia i przyjemnych spotkań rodzinnych. Z drugiej – większości osób kojarzy się jednak z pośpiechem, nerwowymi przygotowaniami i spięciami w relacjach z osobami, których unikamy na co dzień. Czy koniec roku można przeżyć świadomie, uważnie i w zgodzie ze sobą? Zdecydowanie tak! Odpowiedzią jest mindfulness.

Co to jest mindfulness?

Mindfulness jest techniką psychologiczną polegającą na koncentracji uwagi na aktualnych bodźcach zewnętrznych i wewnętrznych. Jest to sposób świadomego i uważnego życia tu i teraz, bez oczekiwania na szczególne warunki czy wielokrotnego rozpatrywania zdarzeń z przeszłości. Takie podejście pozwala uwolnić się od niepotrzebnych napięć i niepokoju, czerpać radość z teraźniejszości. Umiejętność zauważania i doceniania małych rzeczy w aktualnej sytuacji można wspierać m.in. przez medytację i ćwiczenia oddechowe. Uważność mindfulness szczególnie przydatna może być w okresie wzmożonego stresu takiego jak przygotowania do świąt. Jak przeżyć ten czas w pełni, uważnie i w zgodzie ze sobą? Sprawdź.

Przed świętami…

Uważnie dobieraj prezenty

Każdego roku mówisz sobie, że tym razem poświęcisz czas i kupisz prezenty z wyprzedzeniem, zamiast nerwowo gonić po galerii handlowej w wigilię? Ile razy otrzymany przez Ciebie prezent okazał się nietrafiony? Święta to czas, w którym szczególnie mocno powinniśmy skupić się na najbliższych. Zamiast kupować przypadkowe podarunki, skup się na ich realnych potrzebach. Słuchaj ich uważnie i zapamiętuj, o czym marzą. Nawet drobny, ale za to trafiony podarek to wyraz życzliwości i uważności na drugą osobę. W okresie świąt wsłuchaj się również w swoje potrzeby. Pamiętaj, że zawsze dobrym pomysłem jest obdarowanie siebie tym, o czym marzysz.

Personalizuj życzenia

Nie lubisz momentu składania życzeń podczas wigilijnej kolacji czy sylwestrowej zabawy? Masz wrażenie, że inni czują podobnie i słyszysz stale te same grzecznościowe formułki? Bądź osobą, która w gronie Twoich najbliższych zapoczątkuje zmianę. Skup się na osobie, której za moment będziesz życzyć wszystkiego, co najlepsze. Pomyśl o dobrych momentach, które dzieliliście i pozwól, aby te dobre wspomnienia Cię wypełniły. Z dobrym nastawieniem do drugiego człowieka, otwartością i życzliwością masz szansę na znalezienie odpowiednich słów. Z pewnością będą one zapamiętane i docenione. W okresie świąt pomyśl też, o czym Ty marzysz, a potem próbuj krok po kroku zbliżać się do realizacji tych marzeń.

Postaw na spokojne przygotowania

W okresie przedświątecznym towarzyszy nam zazwyczaj multitasking, a więc wielozadaniowość. Może warto zamieć go na mindfulness, a więc uważność? Zamiast spędzać długie godziny w supermarketach, przygotuj wcześniej listę i kupuj tylko, to co na niej znajdziesz – bez rozpraszania się. Możesz też zamówić zakupy on-line i zaoszczędzony czas poświęcić rodzinie lub sobie. Dobrym pomysłem w okresie przedświątecznym jest również zaopatrzenie się u lokalnych dostawców, np. w małych sklepikach czy na targu. Możliwość rozmowy z nimi, indywidualnej obsługi, braku pośpiechu z pewnością pozwolą Ci łatwiej znaleźć równowagę przed świętami. Nie zapomnij też podczas zakupów, że warto zrobić sobie przerwę i np. napić się kawy w przyjemnej kawiarni. Najważniejszą kwestią jest też danie sobie przyzwolenia na przygotowanie mniejszej niż tradycyjnie liczby dań, a także wybór tych, które naprawdę lubi Twoja rodzina.

Buduj świąteczny nastrój

Święta to nie tylko ostatni tydzień grudnia. W dobry nastrój związany z tym okresem w roku możesz wprowadzać siebie i pozostałych domowników zdecydowanie wcześniej. Lubisz blask świec i choinkowych lampek, zapach przypraw korzennych, dźwięki świątecznej muzyki oraz widok udekorowanego drzewka? Ciesz się nimi jak najdłużej, np. od początku grudnia. Ciesz się tym czasem i wprawiaj siebie w dobry nastrój – tu i teraz. Nie chcesz przygotowywać się do świąt i organizować świątecznych spotkań w domu? Pamiętaj, że możesz wyjechać z rodziną do hotelu – nie ma w tym niż złego, o ile wszyscy zaakceptujecie takie rozwiązanie.

W czasie świąt

Medytuj i ćwicz jogę

Jeśli na co dzień uprawiasz jakiś sport, nie musisz z niego rezygnować w okresie świąt. Podobnie jest z medytacją i jogą. Ich praktyka z pewnością pozwoli Ci bardziej zatopić się w teraźniejszość, uspokoić się, odprężyć, a przez to lepiej przeżyć świąteczny czas. Dzięki nim wsłuchasz się w swoje potrzeby, dostrzeżesz, czego pragnie Twoje ciało. Jeśli nie masz doświadczeń z jogą i/lub medytacją, kilka świątecznych dni to dobry moment, aby zacząć. Pamiętaj – to zajęcie dla każdego, niezależnie od poziomu rozciągnięcia mięśni czy dotychczasowej aktywności fizycznej.

Pamiętaj o świadomym oddechu

Mindfulness nieodłącznie kojarzy się z ćwiczeniami oddechowymi. Świadomy oddech pomocny może być również podczas świąt, które zazwyczaj przysparzają nam wielu stresów. Właściwe techniki oddechowe mogą pozytywnie wpłynąć na Twoje samopoczucie i odprężenie organizmu. Podczas oddychania skup się na reakcji Twojego ciała – poczuj, jak powietrze przez nie przepływa, np. połóż dłonie na przeponie i klatce piersiowej. W chwilach niepokoju, stresu wykonuj głębokie wdechy nosem, tak aby podbrzusze się uwypuklało, a następnie wydmuchuj je ustami. Skupiaj też wtedy swoją uwagę na wyobrażaniu sobie powietrza wędrującego od ust i nozdrzy do płuc.

Jedz z uważnością

Świąteczny suto zastawiony stół to dla wielu osób zachęta do przejadania się. Nie chcesz cierpieć z powodu niestrawności? Zasiadając do wigilijnego stołu, pamiętaj, że jest to tylko jedzenie. Chociaż jest ono inne niż na co dzień, to jednak celem ma być posilenie się, a nie najedzenie na zapas czy zajedzenie pojawiających się w czasie świąt spięć czy stresów. Zasiadając do stołu skup się na tym, co na nim jest – w głowie zaplanuj, ile i czego chcesz skosztować. Podczas spokojnego i uważnego jedzenia delektuj się smakiem i konsystencją potrawy.

Bądź wdzięczna/-ny

W okresie świątecznym często skupiamy się na tym, o czym marzymy i czego sobie nawzajem życzymy. Zapominamy, że to dobry moment, aby ćwiczyć w sobie wdzięczność. Myśl o pozytywnych stronach świątecznych spotkań, doszukuj się w tej niecodziennej sytuacji dobrych aspektów, doceniaj z pozoru błahe i drobne rzeczy. Takie myślenie pozwoli Ci czerpać energię ze świąt.


Okna Winergetic

Okna Winergetic


Poznaj nasze okna

Święta w duchu mindfulness
Do góry