Porady

Cisza – 5 pomysłów na relaks

Co jest przeciwieństwem relaksu? Stres… Często jest on odpowiedzią organizmu na otaczający nas hałas. Jeśli pragniesz więc efektywnego odprężenia, postaw na wypoczynek w ciszy. Wbrew pozorom nie musi to być wyłącznie słodkie nic nie robienie. Sprawdź, jakim aktywnościom sprzyja błoga cisza.

Chociaż nie zdajemy sobie z tego sprawy, stale otaczani jesteśmy przez dźwięki o różnej intensywności i natężeniu. Tak zwany hałas środowiskowy to suma wszystkich docierających do nas dźwięków związanych z transportem, usługami, przemysłem, działaniem urządzeń, życiem ludzi i przyrody. Długotrwałe przebywanie w hałaśliwym miejscu może prowadzić do podwyższenia poziomu stresu, problemów z koncentracją uwagi czy rozdrażnienia. Jako antidotum na stresujący hałas polecamy relaks w ciszy. Pozwoli Ci on usłyszeć własne myśli, oczyścić umysł, odprężyć ciało. Jakim odprężającym aktywnościom sprzyja cisza?



Relaksacja

Wśród pomysłów na relaks w ciszy ważne miejsce zajmuje… relaksacja. Wbrew opiniom niedowiarków techniki relaksacyjne nie są hochsztaplerstwem. To różnego typu sposoby rozluźniania ciała i umysłu o popartej przez psychologów skuteczności. Jeśli brakuje Ci spokoju, nie potrafisz skupić myśli, nie opuszcza Cię podrażnienie, to sygnał, że pora działać.

Jak zacząć? Technik relaksacyjnych można się nauczyć na zorganizowanych zajęciach lub samodzielnie z kursów on-line. Potem wystarczy w zaciszu domu lub na łonie natury rozluźniać według poznanych zasad ciało i umysł. Po co? Relaksacja, co potwierdzają badania naukowe, pozwala m.in. obniżyć ciśnienie tętnicze krwi, a także zwalczać bóle głowy, stany lękowe czy zaburzenia snu. Krótka chwila relaksacji w ciszy redukuje napięcie na długi czas.



Joga

Skupienie na oddychaniu, łagodne przechodzenie od jednej asany do drugiej i błogi spokój… Joga z pewnością jest aktywnością, którą docenią osoby poszukujące wyciszenia. Możesz uprawiać ją we własnym domu, w ogrodzie, na zajęciach zorganizowanych lub nawet w lesie czy na łące. Naprawdę warto, ponieważ badania naukowe potwierdzają pozytywny wpływ tej znanej od tysiącleci aktywności na ciało, umysł i emocje. Zaletami regularnego praktykowania jogi są m.in. zwiększenie wytrzymałości ciała, podniesienie poziomu korzystnych dla naszego zdrowia antyoksydantów.


Joga pomaga także przy przewlekłym bólu, reguluje ciśnienie tętnicze krwi, zmniejszając ryzyko wystąpienia zawału, udaru czy miażdżycy. Najważniejszą korzyścią jest jednak zwiększenie stabilności emocjonalnej, szybkie dochodzenie do psychicznej równowagi i zdolność zdystansowania się do pędzącego świata oraz stresujących wydarzeń.



Wizyta w SPA

Od niemal dwóch dekad nie słabnie w Polsce popularność salonów i ośrodków, a także domowych kuracji SPA. Nic dziwnego – oferowane w SPA masaże, pobyty w saunie czy zabiegi na ciało lub twarz wpływają pozytywnie nie tylko na nasz wygląd, ale też kondycję duszy. Większość zabiegów odbywa się w ciszy lub przy delikatnych dźwiękach relaksującej muzyki czy odgłosach przyrody. Jeśli zdecydujesz się na masaże, natryski lub saunę, korzyścią będzie z pewnością poprawa krążenia krwi, lepszy przepływ limfy i rozluźnienie mięśni, a więc pełny relaks.

Zaletą zabiegów SPA – w salonach, ośrodkach czy w domu – jest także poprawa samopoczucia wynikająca ze stanu błogiego odprężenia. Dodatkowo, można liczyć na poprawę jędrności skóry, a także na poprawę odporności psychicznej na działanie stresu i zwiększenie odporności organizmu na choroby. Podobnie jak w przypadku innych relaksujących aktywności, kilkudniowe pobyty w SPA potrafią realnie obniżyć ciśnienie tętnicze krwi!  



Spacery w lesie

Czy wiesz, że najprostszym, najtańszym i często najłatwiej dostępnym sposobem na zrelaksowanie się w ciszy jest wyjście do lasu? Oczywiście nie masz co liczyć na całkowite odcięcie od dźwięków. Pamiętaj jednak, że ten rodzaj hałasu środowiskowego, który oferują tereny leśne, jest naprawdę pożądany. Świergot ptaków, szumiące na wietrze liście drzew i trawy, szemrzący strumień to idealne tło dla relaksującego spaceru. Ruch sprawia, że w organizmie wydzielają się tzw. hormony szczęścia, czyli endorfiny. Kolory nieba i lasu działają natomiast uspokajająco i pozwalają na szybkie i skuteczne wyciszenie się. Efektem spacerów w lesie jest więc nie tylko poprawa samopoczucia, ale też obniżenie poziomu napięcia i ciśnienia tętniczego krwi.







Czytanie

Nie ma złej pory na czytanie książek, ale z łatwością można wskazać nieodpowiednie do tej aktywności miejsca. Aby lektura przyniosła przyjemność, konieczna jest cisza. Z opasłym tomem, magazynem lub czytnikiem w ręku najlepiej więc zaszyć się w miejscu, do którego nie dociera hałas. Najczęściej jest to kanapa, wygodny fotel lub łóżko, ale pamiętaj, że czytaniu można oddać się również w wannie, na hamaku lub leżaku, a nawet – wzorem dzieci – na dywanie. Pamiętaj, że zaledwie 6 minut czytania beletrystyki pozwala na zredukowanie poziomu stresu o 68 procent. To więcej niż w przypadku spaceru! Książki są także dobrymi „nauczycielami” życia – opisane w nich historie pozwalają lepiej zrozumieć innych ludzi, ale też samych siebie.





Żyjemy w czasach deficytu ciszy. Stale dociera do nas hałas środowiskowy, powodując rozdrażnienie i zwiększając poziom stresu. Jeśli chcesz skutecznie odciąć się od tych bodźców, zadbaj o izolację akustyczną budynku. Postaw na ciche okna Prismatic, dzięki którym dom stanie się spokojną oazą.

Poznaj modele okien OKNOPLAST >> lub znajdź najbliższy salon OKNOPLAST >>


Okno Prismatic

Okno Prismatic


Poznaj nasze okna

Cisza – 5 pomysłów na relaks
Do góry